Kutlamalara, Şanlıurfa Büyükşehir Belediye Başkanı Av. Nihat Çiftçi, Esnaf sanatkarlar ve Odalar Birliği Başkanı Şefik Bakay, Kent Konseyi Başkanı Erkan Sözen, AK Parti İl Başkanı Bahattin Yıldız, İl Müftüsü İhsan Açık, CHP Şanlıurfa İl Başkanı Hayrettin CİDİR, Haliliye Kaymakamı Ali Yılmaz, Karaköprü Belediye Başkanı Metin Baydilli, Haliliye Belediye Başkanı Fevzi Demirkol, Oda Başkanları, resmi kurum ve kuruluşlarının yetkilileri, vatandaşlar katıldı.Her yıl ekim ayında çeşitli etkinliklerle kutlanan ‘Ahilik Kültürü Haftası’ Tarihi Gümrük Han’da gerçekleştirilen programlarla başladı. Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi tiyatro ekibi tarafından Ahilik Geleneği oyunu sergilendi. Çıraklıktan Ustalığa geçisin sergilendiği oyun gelen konuklardan büyük bir beğeni toplarken ahilik geleneğinin yaşatılması gerektiğini belirttiler.Şanlıurfa Büyükşehir görevlileri Aşure ikramı gerçekleştirdi.Şanlıurfa Esnaf ve Sanatkarlar Odalar Birliği Başkanı Şefik Bakay; Ahilik, eski Türk medeniyet unsurlarının İslamiyet ve bu kanaldan fütüvvet değerleriyle uyumlu kaynaşması neticesinde kurulan esnaf, sanatkar ve üretici birliklerini ve bu birliklerin tatbik ettikleri ahlaki, siyasi, iktisadi, felsefi duygu ve prensiplerin adıdır. Türk kültür tarihinin önemli bir öğesidir. İslâmî-tasavvufî düşünce ile fütüvvet ilkelerine bağlı kalarak ahlakla sanatın, konukseverlikle yardımseverliğin uyumlu bir sentezini sunan Ahilik teşkilatı, gerek bağlı bulunduğu prensipler ve gerekse ortaya koyduğu faaliyetler ile fertlerin eğitim, sosyal ve ekonomik durumları ile alakadar olmuş, Asya’nın muhtelif yerlerinden gelerek Anadolu’ya yerleşen Türklere, hem yerleşimlerinde ve yeni hayata adapte olmalarında ve hem de kolayca iş ve meslek edinmelerinde kendilerine yardımcı olduğunu belirtti. Ahilik haftasında Şanlıurfa Büyükşehir Belediye Başkanı Av. Nihat Çiftçi, yaptığı konuşmada ; “Ahilik haftasının hayırlara vesile olmasını diliyorum. Bu duygu ve düşüncelerle yüzyıllardır han olarak çarşı olarak esnafımızın kaynaşmasını sağlamış olan bu tarihi Barutçu Hanında bu güzel haftayı açmanın huzuru içerisindeyiz. Şanlıurfa İpek yolu, baharat yolu, uzak doğuyu Anadolu ile birleştirme noktasında bir kesişme yeridir. Bunun ile birlikte birçok çarşının ve hanın kurulmasına vesile olmuştur. Bu kadar verimliliği yüksek olan bir şehirde esnafımızın Ahi Erdanın Anadolu’da yaşatmış olduğu Halik kültürü ile o değerleri yaşaması esnafımız arasındaki kaynaşmayı, huzuru ve milletimizin esnafımıza duyduğu güveni her şekli ile ortaya çıkartıyor. Günümüzde insanlar arasındaki kaynaşmayı, doğrulu ve dürüstlüğü ortadan kaldıran sebepler çoğalmıştır. Bizim tekrar huzurlu bir ortama kavuşabilmemiz için bu ortamı el birliği ile oluşturmamız lazım. Evimize gider gibi esnafımıza gitmemiz lazım, kardeşimiz ile konuşur gibi esnafımız ile konuşmamız lazım. Bunu yaparsak hiçbir ilde yapılmayan bir geleneği yaşatırız. Zaten hiçbir yerde olmadan esnaf kültürümüz Şanlıurfa’mızda vardır, Peygamberler şehrine gelen misafirlerimiz böyle bir esnafı hiçbir ilde görmediğini ifade ediyor. Misafirperliği ile yardım severliği ile yol göstericiliği ile ve cömertliği ile her zaman Şanlıurfa esnafı kendisinden bahsetmiştir. Şanlıurfa Belediyeleri ve Büyükşehir Belediyesi olarak her zaman esnafımızın yanında olduk, onların kalkınması ve huzur içerisinde olması için elimizden geleni yaptık ve yapmaya devam edeceğiz. İnşallah el birliği içerisinde bu güzel ahlakamızı ve ilkelerimizi hep birlikte geleceğe taşıyacağız. Bu duygu ve düşünceler ile iyi ilişkiler içerisinde olduğumuzu esnafımızın her sorununu her platformda çok samimi bir şekilde çözüm aradığımız bir Esnaf ve Sanatkârlar Birliği Başkanımız ve yönetimi var. Tüm esnaflarımız ile birlikte Belediyelerimiz ve Büyükşehir’imiz ile bu güzel ortamı ve kaynaşmayı sağladığı için Başkanımız Şefik Bakay’a teşekkür ediyoruz. Bu duygu ve düşüncelerle haftamızın iyi ve bereketli geçmesini yüce rabbimden niyaz ediyorum” dedi.Yılın ahisi, kalfası ve çırağına ödülleri verildi. Şed kuşatma töreni gerçekleştirildi. Daha sonra Şanlıurfa Büyükşehir Belediye Başkanı Av.Nihat çiftçi ve Esnaf sanatkarlar Odalar Birliği Başkanı Şefik Bakay esnafı ziyaret etti. Ahilik;Temelleri 12.yüzyılda Kırşehir’de atılmış, daha sonra tüm Anadolu’ya yayılmış, izleri bugüne kadar süregelmiş kültürel, sosyal ve ekonomik bir oluşumdur. Ahilik kurumu bir tarikat olmaktan ziyade sosyal ve ekonomik yönden işleyen ve siyasal, askeri ve kültürel yönleri de bulunan bir dünya düzenidir.Ahilik felsefesi, temelleri 12.yüzyılda Kırşehir'de atılmış, daha sonra tüm Anadolu'ya yayılmış, izleri bugüne kadar süregelmiş kültürel, sosyal ve ekonomik bir oluşumdur. Ahilik kurumu mistik bir yol, bir tarikat olmaktan ziyade sosyal ve ekonomik yönden işleyen ve siyasal, askeri ve kültürel yönleri de bulunan bir dünya düzenidir. Ahilik, aynı zamanda sosyal hayat kadar ekonomik hayatı da yönlendiren günümüzde hala geçerliliğini koruyan, bugünün şartlarında bile bir çok ülkede sağlanamamış adaletli, verimli ve son derece güzel bir sistemi Türk toplumuna kazandırmış bir KÜLTÜR dür.TARİHTE FÜTÜVVET VE AHİLİK İLİŞKİSİ:
Ahilik, 13-19. yüzyıllar arasında Anadolu'da yasayan halkın sanat ve meslek alanında yetişmelerini sağlayan, onları ahlaki yönden yetiştiren, çalışma yaşamını iyi insan meziyetlerini esas alarak düzenleyen bir örgütlenmedir. İyi ahlakin, doğruluğun, kardeşliğin, yardımseverliğin kısacası bütün güzel meziyetlerin birleştiği bir sosyo-ekonomik düzen olan Ahilik,
- Ahlak, eğitim-bilim, teşkilatlanma, Kalite – Standart, üretici-tüketici ilişkisi ,Denetim
vb. konularda yaşadığı dönemin toplumsal yapısını düzenlemiş bir sistemdir.
Esnaf ve sanatkar camiasının tarihine baktığımız zaman "Ahilik" ile Fütüvvet"in önemli bir yer tuttuğunu görürüz. Çünkü bu iki kurum ve düzen çok uzun yıllar Osmanlı toplumunun belirleyici öğeleri olmuşlardır.
Konu üzerinde araştırma yapmış olan batili organizatörler Ahiliğin kökenlerini, Doğuda özellikle Araplar arasında gelişmiş olan Fütüvvet Teşkilatına dayarlar. Ancak yine de Ahiliğin Fütüvvet ten bir hayli değişik, Anadolu Türklerine özgü bir kurum olduğunda birleşirler.
Eldeki kaynaklardan edinilen bilgilere göre Anadolu'daki Ahilik doğudaki fütüvvetçiliğe benzer bir kurum olarak görülmektedir. Bir başka deyişle, fütüvvetçilik Anadolu'da birtakım değişikliklere uğramış, yeni bir takım nitelikler kazanmış ve Ahilik olarak anılmaya başlanmıştır.
Ahilik, 13-19. yüzyıllar arasında Anadolu'da yasayan halkın sanat ve meslek alanında yetişmelerini sağlayan, onları ahlaki yönden yetiştiren, çalışma yaşamını iyi insan meziyetlerini esas alarak düzenleyen bir örgütlenmedir. İyi ahlakin, doğruluğun, kardeşliğin, yardımseverliğin kısacası bütün güzel meziyetlerin birleştiği bir sosyo-ekonomik düzen olan Ahilik,
- Ahlak, eğitim-bilim, teşkilatlanma, Kalite – Standart, üretici-tüketici ilişkisi ,Denetim
vb. konularda yaşadığı dönemin toplumsal yapısını düzenlemiş bir sistemdir.
Esnaf ve sanatkar camiasının tarihine baktığımız zaman "Ahilik" ile Fütüvvet"in önemli bir yer tuttuğunu görürüz. Çünkü bu iki kurum ve düzen çok uzun yıllar Osmanlı toplumunun belirleyici öğeleri olmuşlardır.
Konu üzerinde araştırma yapmış olan batili organizatörler Ahiliğin kökenlerini, Doğuda özellikle Araplar arasında gelişmiş olan Fütüvvet Teşkilatına dayarlar. Ancak yine de Ahiliğin Fütüvvet ten bir hayli değişik, Anadolu Türklerine özgü bir kurum olduğunda birleşirler.
Eldeki kaynaklardan edinilen bilgilere göre Anadolu'daki Ahilik doğudaki fütüvvetçiliğe benzer bir kurum olarak görülmektedir. Bir başka deyişle, fütüvvetçilik Anadolu'da birtakım değişikliklere uğramış, yeni bir takım nitelikler kazanmış ve Ahilik olarak anılmaya başlanmıştır.