Tespihçi Osman Kasketçi Şanlıurfa Gazetesine yaptığı açıklamada ; Şanlıurfalıyım. Urfa esnafıyım. Bu mesleğe On yıldır bu işi yapıyorum. Benimki daha çok çocukluktan gelen bir merak bunu tada sonra ticarete döktüm bu şekilde devam ediyor. Biz küçükken büyüklerimizden tespih çekemezdik cebimizde çakerdik o zamanlar Erzurum otlusu vardı fiber vardı taççın vardı. Biz de meraktan dolayı bunları çekiyorduk. Tespihin ham maddesi kehribardır. Kehribar olarak Osmanlı sıkma kehribar, damla kehribar, ketalin ve Osmanlı bağı var. Bu türlerden oluşuyor. Bizde sınıfına göre değişmektedir. Damla dediğimiz ürün reçinedir onlarda iki yüz, üç yüz yıl yerin altından çıkarılarak o taşlardan tespih yapılıyor. Ukrayna Baltık tarafından getiriliyor.Bu hammaddeyi genellikle yurt dışından getiriliyor. Oradan buraya buradan da ustalarına dağıtılıyor ustalarda bunu tespih yapıyor.Çeşitleri değişiyor sıkma kehribar, Osmanlı sıkma kehribar, Osmanlı bağı, damla kehribar, ateş kehribar, zar kehribar ve Avusturya zarları var. Otuz üç habbeden oluşuyor. Doksan dokuz habbeli olanlarda zikir tespihleri oluyor. Bizimki genele de koleksiyonculara satıyoruz onlarda dışarıda ya da burada genelde kendileri gelip veriyorlar ya da alıyorlar. Bu şekilde takas ya da nakit olarak alıyorlar. Yaş sınırı yok her yaştan insanları alıyor. Gençler, orta yaşlar yani her yaş gurubundan alanlar var. Fakat çoğunlukla gençler alıyor. Tespih fiyatları değişiyor. Yirmi liralık, yüz liralık, on bin liralık, yirmi bin liralık tespihler var fiyatları değişmektedir. Daire fiyatlarına kadar çıkan tespihler de var. Genelde bu ürünler koleksiyon ürünlerdir ve her zaman denk gelinmeyecek tespihlerdir. Bu tespihler her zaman kıymetlidir. Gece saatlerinde gidersen bile bu tespihleri bozdurabilirsin. Fakat kuyumcular geceleri kapalı oluyor. Tespihi ustalar yapıyor. Malzemeyi biz dışarıdan alıyoruz ustalara veriyoruz ustalarda bize bir hafta on günde sıra çoksa da bir ayda tespih yapıp bize veriyor. Özel siparişlerimizde var örneğin dışarıdan koleksiyoncular diyor ki bu ölçüde bu tespihi yap ücreti ne ise sana veririm diyor. İzde bu şekilde malzemeyi bulup yapıyoruz. Siparişlerimiz de devam etmektedir. Bu tespihin içinde olmak lazım için de olmazsan öğrenmemesiniz. Bazen biz bile içinden çıkamıyoruz öyle bir yapıyorlar ki içinde olup anlamak lazım.En zevkli yönü dostluklar kazanmak paradan önce biz zaten onu aşmışız dost kazanıyoruz, insanları tanıyoruz, yeni yüzler tanıyorsun. Tespihi alırken eğer karşı tarafa güvenmiyorsanız gösterirsiniz eğer söylediği gibiyse alırsınız. Alıcı direk anlayamaz zaten içinde olmak lazım. Biz içindeyiz biz bile bazen anlamıyoruz. Bizde içinden çıkamıyoruz soruyoruz. Biz herhangi bir boya kullanmıyoruz kullananlar var bazıları çamaşır suyuna koyuyor rengini belirmek için bunlar tabii ki yanlış şeyler bunların hepsi tespihe zarar veriyor. En güzel doğal olan tespihin kendi rengidir. Örneğin ana rengi sarıdır. Sarı malzemedir ama daha koyu bir rengi almış bu rengi hemen yakalarlar mı yakalayamazlar en az üç dört sene geçmesi gerekiyor. Tespihe zarar vermeyeceksin verdin mi tespihin değeri düşer. Tespihler evlat gibidir her akşam çıkarıp okşayacaksın. Tespihi çeke çeke rengini alıyor.dedi.
Tesbihin tarihçesi ; Tesbih tarihi insanlık tarihi kadar eski bir tarihe sahiptir. Ancak tespih eski zamanlarda şimdiki amcacıyla kullanılmamaktaydı. İnsanlar tarih boyunca boncuk, kemik ve taş gibi bir çok maddeyi iplere dizerler bu yaptıkları takıları çeşitli amaç ve inançta kullanırlardı. İnsanlık tarihinde ipe dizilmiş boncuklar, taşlar ve kemikler ibadet aracı olarak kullanılmadan çok öncesinde çeşitli anlamlar yüklenmişti. Bu anlamlar yaşanılan dönemin koşullarına göre avda şans getirmesi, savaşta düşmandan koruması, zaman zaman hastalıktan korunmak için gibi amaçlarla veya muska ya da nazarlık niyetiyle de kullanıldığı bilinmektedir. Ancak, tespihlerin en kalıcı şekilde insan hayatına girişi din aracılığıyla oldu. Boncukların dini amaçla ve duaları saymada kullanılmasına ilk olarak Hindistan'da ve Hindu inanışında raslanmaktadır. Bu nedenle Tespihi ilk kim bulmuştur ? sorusuna kısmende olsa Hindistan diyebiliriz. Tespihin ataları Hindistan'dan doğuya, sonra Ortadoğu'ya, en sonunda da Avrupa'ya yayılarak tespihi insanlıkla tanıştırdılar. Tespihin kullanış amacı Müslümanlık, Hıristiyanlık (Katolik), Budizm ve Hinduizm'de aynı olup hepsinde de duaları ve dualar arası bölümleri saymada kullanılmaktadır. Tespihin İslam dünyasında ne zamandan beri kullanıldığı kesin olarak belli olmamakla beraber, Hz. Muhammed'in tespih taşıdığına dair bir kayıtta bulunmamaktadır. Arşivlerde tespih ile ilgili bilgilere ancak 16. yüzyılın sonlarında rastlanmaktadır.
Ne var ki, Hz. Muhammed (s.a.v) efendimiz zamanında namaz ve dua sırasında hurma çekirdeği veya çakıl taşı kullanıldığı bazı hadislerde yer almaktadır. İslam'da Peygamber efendimiz (s.a.v) 'in namaz kılarken sünneti olan 'Sübhanallah, Elhamdülillah ve Allahüekber' kelimelerini 33'er defa tekrarlamanın hangi tarihte başladığı ve yayıldığı da bilinmemektedir. Daha sonraki zamanlarda tespih islam dininde yaradanı zikir için kullanılmıştır. Tespih yaradanı zikir esnasında, zikredilen duanın sayıların tam olarak doğru olması için oldukça yararlı olmuştur. Tespihin dini amaçlarla kullanıldıktan sonra büyük faydalarının olduğu herkes tarafından bilinmekte ve günümüzde de yaradanı doğru zikir amacıyla yaygın bir biçimde kullanılmaktadır.
Tesbihin kullanım amacı ; Tesbih zikir amaçlı kullanılması kadar çeşitli amaçlarda da kullanılmaktadır. Günümüzde tespihi özellikle erkekler bir el meşguliyeti, stres atmak ve buna benzer bir çok nedenle sallayarak veya tanelerini çekerek çeşitli biçimlerde kullanmaktadır. Tespih erkekler için oldukça önemli ve güzel aksesuardır. Tespih çekmek din adamlarına özgü bir davranışmış gibi algılanır ancak halk arasında da neredeyse bir alışkanlık haline gelmiştir. Tespih çekmenin daha çok kırsal kesimlerde yaygın olmasının nedenini tespihin boş elleri meşgul edebilme özelliği olduğu söylenmektedir. Sıcak ayları tarımsal çalışma ile geçiren, sürekli ellerini kullanmaya alışmış kişilerin kış aylarında bu boşluğu tespihle doldurduklarına inanılır ve kullanılır.
Tesbihin tarihçesi ; Tesbih tarihi insanlık tarihi kadar eski bir tarihe sahiptir. Ancak tespih eski zamanlarda şimdiki amcacıyla kullanılmamaktaydı. İnsanlar tarih boyunca boncuk, kemik ve taş gibi bir çok maddeyi iplere dizerler bu yaptıkları takıları çeşitli amaç ve inançta kullanırlardı. İnsanlık tarihinde ipe dizilmiş boncuklar, taşlar ve kemikler ibadet aracı olarak kullanılmadan çok öncesinde çeşitli anlamlar yüklenmişti. Bu anlamlar yaşanılan dönemin koşullarına göre avda şans getirmesi, savaşta düşmandan koruması, zaman zaman hastalıktan korunmak için gibi amaçlarla veya muska ya da nazarlık niyetiyle de kullanıldığı bilinmektedir. Ancak, tespihlerin en kalıcı şekilde insan hayatına girişi din aracılığıyla oldu. Boncukların dini amaçla ve duaları saymada kullanılmasına ilk olarak Hindistan'da ve Hindu inanışında raslanmaktadır. Bu nedenle Tespihi ilk kim bulmuştur ? sorusuna kısmende olsa Hindistan diyebiliriz. Tespihin ataları Hindistan'dan doğuya, sonra Ortadoğu'ya, en sonunda da Avrupa'ya yayılarak tespihi insanlıkla tanıştırdılar. Tespihin kullanış amacı Müslümanlık, Hıristiyanlık (Katolik), Budizm ve Hinduizm'de aynı olup hepsinde de duaları ve dualar arası bölümleri saymada kullanılmaktadır. Tespihin İslam dünyasında ne zamandan beri kullanıldığı kesin olarak belli olmamakla beraber, Hz. Muhammed'in tespih taşıdığına dair bir kayıtta bulunmamaktadır. Arşivlerde tespih ile ilgili bilgilere ancak 16. yüzyılın sonlarında rastlanmaktadır.
Ne var ki, Hz. Muhammed (s.a.v) efendimiz zamanında namaz ve dua sırasında hurma çekirdeği veya çakıl taşı kullanıldığı bazı hadislerde yer almaktadır. İslam'da Peygamber efendimiz (s.a.v) 'in namaz kılarken sünneti olan 'Sübhanallah, Elhamdülillah ve Allahüekber' kelimelerini 33'er defa tekrarlamanın hangi tarihte başladığı ve yayıldığı da bilinmemektedir. Daha sonraki zamanlarda tespih islam dininde yaradanı zikir için kullanılmıştır. Tespih yaradanı zikir esnasında, zikredilen duanın sayıların tam olarak doğru olması için oldukça yararlı olmuştur. Tespihin dini amaçlarla kullanıldıktan sonra büyük faydalarının olduğu herkes tarafından bilinmekte ve günümüzde de yaradanı doğru zikir amacıyla yaygın bir biçimde kullanılmaktadır.
Tesbihin kullanım amacı ; Tesbih zikir amaçlı kullanılması kadar çeşitli amaçlarda da kullanılmaktadır. Günümüzde tespihi özellikle erkekler bir el meşguliyeti, stres atmak ve buna benzer bir çok nedenle sallayarak veya tanelerini çekerek çeşitli biçimlerde kullanmaktadır. Tespih erkekler için oldukça önemli ve güzel aksesuardır. Tespih çekmek din adamlarına özgü bir davranışmış gibi algılanır ancak halk arasında da neredeyse bir alışkanlık haline gelmiştir. Tespih çekmenin daha çok kırsal kesimlerde yaygın olmasının nedenini tespihin boş elleri meşgul edebilme özelliği olduğu söylenmektedir. Sıcak ayları tarımsal çalışma ile geçiren, sürekli ellerini kullanmaya alışmış kişilerin kış aylarında bu boşluğu tespihle doldurduklarına inanılır ve kullanılır.